Úterý 16. dubna, 2024
Evropský rozhled

Čeští a slovenští komunisté šíří překlady textů z holdingu Pravda.ru

Zápatí webových stránek Pravda.ru kromě informací o vlastnících holdingu mimo jiné vyjmenovává seznam zakázaných organizací.

 

Internetové zpravodajství Pravda.ru vzniklo s rozpadem Sovětského svazu, kdy významní členové sovětské Pravdy založili online portál a oddělili se tak od tištěných novin Pravda vlastněných Komunistickou stranou Ruské federace.

 

S Komunistickou stranou Ruské federace došlo kvůli stejnému názvu na soudní spory, ale soudy povolily používat jak Pravdu komunistickou stranou, tak Pravdu.ru vlastněnou holdingem Vadima Valereviče Goršenina. Podle zaměstnanců Pravdy se Goršenin snaží oslabit komunistické voliče tím, že se zmocní kontroly nad jejich známkou. Pravda.ru podle nich vznikla v období před parlamentními volbami v rámci očerňující předvolební kampaně namířené proti jejich politické straně. První rozhovor, který byl na stránkách publikován, byl s levicovým ekonomem Sergejem Glazjovem, který se zrovna s komunisty rozešel a plánoval založit vlastní stranu. Goršenin popírá, že by Pravda.ru vznikla s cílem zdiskreditovat Komunistickou stranu Ruské federace.

Pravda.ru je považována za ruský nacionalistický zpravodajský portál, který šíří propagandu Kremlu, neosovětské postoje a konspirační teorie.

Politický zpravodajský server politonline.ru, který je součástí holdingu, tvrdí, že v roce 2014 vyvinul počítačový algoritmus, který dokáže učit, která média jsou nejvíce protiruská. Prověřuje mediální obsah na sugestivní slova a fráze, které vrhají ruský stát kvůli Ukrajině do špatného světla.

 

Kdo stojí za Pravda.ru?

Podle Vladimira Pribylovského, Putinova kritika, který byl nalezen mrtvý ve svém bytě, byla stránka spravována odborem vnitřní politiky prezidentské administrativy Ruské federace. Jiné nezávislé zdroje říkají, že by mohlo jít o Konstantina Nikolajeviče Kostina, člena Jednotného Ruska, zástupce vedoucího vnitřní politiky prezidentské administrativy Ruska.

Politické zájmy skrze deník dále prosazuje ruský oligarcha Sergej Veremeenko, poslanec Státní dumy za Jednotné Rusko, který je na sankčních listinách v souvislosti s rusko­‑ukrajinskou válkou. Deník Forbes jeho jmění odhaduje na 1,4 miliardy amerických dolarů.

Předseda představenstva holdingu Pravda.ru Vadim Valerevič Goršenin, který má oficiálně zakázáno vstupovat na území Ukrajiny kvůli novinářské činnosti zaměřené na propagandu války proti Ukrajině, působí v radách Hlavního odboru Ministerstva vnitra Ruské federace v Moskvě, Federální služby soudních vykonavatelů v Moskvě a je členem prezidia organizace „Úředníci Ruska“.

Generální ředitelkou a šéfredaktorkou portálu je Inna Semjonovna Novikova, manželka Vadima Goršenina a ruská propagandistka.

Údaje o vlastníkovi domény ruský registrátor domén skryl a označuje ho za „Private Person“.

 

Zvláštní zpravodajství Ľubomíra Betuša

Ľubomír Betuš z Klubu komunistů Slovenska (KKS) v pravidelných intervalech rozesílá takzvané „Zvláštne spravodajstvo zo zahraničia z ruskej a ukrajinskej tlače“, které sestavuje z překladů článků publikovaných na portále Pravda.ru, případně Military.Pravda.ru. Vybírá propagandistické texty zaměřené na rusko­‑ukrajinskou válku. Jeho zvláštní zpravodajství je skrze řetězové maily distribuováno mezi slovenskými a českými komunisty.

Ačkoliv na setkání komunistů v Teplicích při příležitosti 95. výročí vzniku KSČ nastiňoval cesty vítězství pro dělnickou třídu v boji proti buržoazii a vykořisťování, vzápětí neváhá překládat články, pro připomenutí, pod zájmovým vlivem ruského oligarchy Veremeenka, jehož jmění přesahuje jednu miliardu amerických dolarů. Šíří články portálu, který si přivlastnil značku sovětské Pravdy, vedl soudní spory s Komunistickou stranou Ruské federace a ruští komunisté se domnívají, že se holding vlastněný Goršeninem snaží komunistickou stranu připravit o voliče. Deník navíc vznikl v listopadu 1999, v období vrcholící kampaně do tamějších parlamentních voleb, a to způsobem, který ruští komunisté vnímají jako očerňující PR kampaň.

Na odkaze níže zveřejňujeme poslední díl Betušova zvláštního zpravodajství, nikoliv s cílem šířit dezinformace, ale pro to, aby se veřejnost mohla na konkrétním případě seznámit s tím, jak vypadá pravidelná dávka ruské propagandy, která cílí na české a slovenské komunisty. Překlady nejsou opatřeny žádným copyrightem, jsou určené k řetězovému šíření, přesto jsme se rozhodli odstranit z dokumentu všechny fotografie, neboť se domníváme, že Ľubomír Betuš při jejich kopírování nedbal autorských práv.

>> Zvláštne spravodajstvo zo zahraničia z ruskej a ukrajinskej tlače

 

Související

V minulosti jsme psali o portále Fondsk.ru, který řídí Služba vnější rozvědky Ruské federace (SVR). Texty z tohoto portálu pro české publikum překládá například Pavel Rejf.

Evropský rozhled od začátku plnohodnotné ruské invaze na Ukrajinu zachytává legálním způsobem elektronickou komunikaci komunistických stran v České Republice a na Slovensku. Tuto zpřístupňuje skrze šifrovaný archiv bezpečnostním institutům, odborníkům, ale i zodpovědným novinářům a vybraným politikům.

 

Odkazy:

Russia: Pravda Versus Pravda: Which ‚Truth‘ Will Prevail?

The 20 Russian News Outlets You Need To Read Before They Get The Ax

Seminár k 95. výročiu založenia KSČ

Centrum Mírotvůrce: Gorshenin Vadim Valerevich

Jak Pavel Rejf překládá texty z dílny ruské Služby vnější rozvědky