Čtvrtek 29. září, 2022
Evropský rozhled

Jak Pavel Rejf překládá texty z dílny ruské Služby vnější rozvědky

Papírově distribuovaný překlad textu z portálu Fondsk.ru od Pavla Rejfa.

 

Ve středu 6. července 2022 se na stránkách Aliance národních sil objevil článek s názvem „Operace na denacifikaci Ukrajiny je logickým završením Velké vlastenecké války“, který se na základě nově zveřejněných materiálů Ústředním archivem Ministerstva obrany Ruské federace snaží čtenáře přesvědčit, že ukrajinští nacionalisté se dopouštěli po válce násilí proti Sovětům. Teror ze strany „ukronacistů“ pokračoval po celá desetiletí a „po puči na Majdanu v roce 2014 se ukronacismus stal státní politikou v Kyjevě. Z tohoto pohledu máme právo považovat současnou speciální vojenskou operaci ruských ozbrojených sil, která je zaměřena na denacifikaci a demilitarizaci Ukrajiny, za logický závěr Velké vlastenecké války,“ zní český překlad článku z ruských stránek Fondsk, který zajistil Pavel Rejf.

 

Zpravodajský portál Fondsk.ru je projektem nadace Strategic Culture Foundation (SCF), jejímž ředitelem a zároveň šéfredaktorem portálu je Vladimir Maximenko. Podle amerických zpravodajských služeb se Maximenko od roku 2014 několikrát sešel s pracovníky ruské Služby vnější rozvědky (SVR).

Tato skutečnost vyšla najevo několik dní před ruskou invazí do Ukrajiny během skandálu s konzervativním finančním zpravodajským webem Zero Hedge. Deník byl představiteli amerických tajných služeb obviněn ze zesilování kremelské propagandy, kterou pak sdílela jiná média a lidé, kteří o propojení s ruskou rozvědkou již nic nevěděli. Zero Hedge popřel, že by vědomě spolupracoval s ruskými tajnými službami. Nicméně bylo zjištěno, že přebírá texty, které popírají možnou invazi Ruska do Ukrajiny, právě od SCF.

Bidenova administrativa rovněž nadaci obvinila ze vměšování se do amerických voleb a umístila ji na sankční list. Američtí zpravodajci uvedli, že SCF se řídí pokyny ruské zpravodajské zahraniční služby SVR. Zajistili také komunikaci, která měla dokazovat, jak zpravodajci SVR přímo jednají s redaktory nebo řediteli médií. Podle ministerstva zahraničí Spojených států je SCF „řízena ruskou zahraniční zpravodajskou službou (SVR) a úzce spojena s ruským ministerstvem zahraničních věcí.“

Fondsk a Odna Rodyna byly přímo jmenované jako zpravodajské portály pod plnou kontrolou SCF. Jednání ředitele Vladimira Maximenka se zpravodajci SVR byly americkými zpravodajci zdokumentovány.

Není to ovšem první skandál, který se váže k nadaci SCF. The Washington Post v září 2020 uvedl, že Facebook zrušil ruskou dezinformační síť řízenou nadací SCF. Síť se zaměřovala na anglicky mluvící publikum a šířila konspirační teorie, například o koronaviru jako biologické zbrani nebo že vakcína proti koronaviru obsahuje sledovací zařízení.

Navzdory těmto známým skutečnostem Pavel Rejf překládá do češtiny články ruské rozvědky SVR a následně je přebírá Aliance národních sil (ANS).

 

Odkazy:

AP: US accuses financial website of spreading Russian propaganda

The Washington Post: Facebook removes Russian networks tied to intelligence services that interfered in the U.S. in 2016

NS: Operace na denacifikaci Ukrajiny je logickým završením Velké vlastenecké války