Sobota 24. září, 2022
Evropský rozhled

Trollové se snaží vylepšovat obraz Aeronetu na WikiPedii

 
Wikipedia_Logo_1.0
Historie verzí stránky „Aeronet.cz“ na WikiPedii rozhodně není nudným čtením o postupném vylepšování encyklopedického hesla intelektuály, ale je živým záznamem informační války mezi anonymními desinformátory a těmi, kteří stále ještě schraňují informace ve své ověřitelné podobě.

 
 
WikiPedická stránka o Aeronetu vznikla 7. března 2015. Terčem prvního trolla se ale stala až 12. srpna 2015 v pozdních odpoledních hodinách. Tak jako všichni ostatní trollové a desinformátoři i tento vystupuje na WikiPedii pouze pod svou IP adresou: 46.135.2.251 (český Vodafone, Praha).

Anonymnímu editorovi se z nějakého důvodu nelíbilo, že se Aeronet objevil ve zprávě Bezpečnostní informační služby. Ta portál označila za nebezpečný zdroj proruské propagandy. Pokusil se proto tuto závažnou informaci zlehčit tvrzením, že se Aeronet objevil rovněž ve zprávách české námořní a vesmírné služby (ČNVS). Dále dle vlastních tvrzení AE News připravují mimo jiné lidé žijící na měsíci. Ke zlehčení závažných a ověřitelných informací české zpravodajské služby tak stačilo připsat pouze dvě humorné poznámky.

Hned za pět minut byla stránka správci vrácena do původní podoby. Uživatel byl již v minulosti napomenut, aby do WikiPedie nepřidával nesmysly.

 


 

Jenom o pouhé dva dny později, 14. srpna 2015, stránku editoval další anonymní uživatel, tentokrát vystupující pod IP adresou 89.173.136.65 (UPC Slovakia, Bratislava). I on se pokusil snížit vážnost zjištění Bezpečnostní informační služby. Tentokrát se z ní pokusil udělat organizaci ovládanou USA. Ani tento „wikipedista“ neunikl napomenutí za zveřejňování neověřitelných zpráv.

Za další čtyři dny, 18. srpna 2015, byla neutralita článku zpochybněna, a to uživatelem, jak jinak než anonymním, vystupujícím pod IP adresou 92.52.23.185 (Orange Slovensko). Ve slovenském jazyce se uvádí, že označení článek dostává za to, že je silně tendenční a nacházejí se v něm tvrzení založená na polopravdě.

Uživateli především vadila zmínka americké historičky Applebaumové, podle které narůstá v souvislosti s ruskou válkou na Ukrajině aktivita anonymních proruských portálů financovaných ruskou vládou, která je součástí bezprecedentní informační války. Anonymní editor toto tvrzení označil v následné diskusi za propagandu a Applebaumová by prý měla mlčet. Stránka prý pomlouvá Aeronet, který prý žije jen z příspěvků čtenářů. O pár minut sám uživatel zpochybnění článku odstranil.

 
Aeronet_Wikipedie_diskuse
 

Další nálet trollů nastal 5. prosince 2015, kdy se uživatel 86.63.207.116 (GAVANET, o.s., Vansdorf, RIOMEDIA) pokusil z nevěrohodného Aeronetu udělal zdroj věrohodný. Aeronet označil za zdroj bezpečné ruské propagandy s lehce ověřitelnými zdroji.

V polovině února 2016 měl další anonym 94.113.186.4 (CZ-DATTELKABEL, UPC, Praha) potřebu do úvodního odstavce vepsat zprávu „Yossarian je agent Islámského státu“. Toto tvrzení mělo být „zdrojem“ ke zprávě BIS. Yossarian je hlavní postavou světoznámé knihy Hlava XXII, kterou napsal americký spisovatel Joseph Heller.

Po každém znovunavrácení stránky do původního stavu se tuto zprávu pokusil do textu dostat ještě několikrát.

Jaký bude další vývoj stránky lze sledovat na v historii verzí stránky přímo na WikiPedii.