Čtvrtek 11. srpna, 2022
Evropský rozhled

Stane se Česká republika Sodomou?

V sobotu 18. července 2015 se ve spodní části Václavského náměstí před prodejnou New Yorker konalo shromáždění na podporu imigrantů pojmenované Za solidaritu s uprchlíky a proti xenofobii. Demonstraci svolala Romana Červenková, kterou k tomuto činu dotlačila skutečnost, že se xenofobní rétorika začala objevovat i u dlouhodobých stran, jako je ODS, a vláda k tématu buď úplně mlčí, nebo je velmi opatrná. Vedly ji k tomu ale i osobní důvody – její příbuzní nemají problém sdílet obrázky Národní demokracie a Svobody a přímé demokracie. Posledním impulsem ke svolání protestu byly šibenice na Václavském náměstí jakožto výhrůžka všem, kdo soucítí s imigranty.

 

Neonacisté útočí pěstmi na dvě mladé muslimky v šátku, které čekaly na zastávce tramvaje nedaleko Václavského náměstí.
Neonacisté útočí pěstmi na dvě mladé muslimky v šátku, které čekaly na zastávce tramvaje nedaleko Václavského náměstí.

 

Romana Červenková ve svém projevu upozornila na nebezpečí navracení lodí s uprchlíky tam, odkud vypluly, jak navrhuje Tomio Okamura. S otáčením lodí máme neblahé zkušenosti z roku 1939, kdy se Židé pokusili utéct před Hitlerem do Ameriky, než tam ale dopluli, Amerika, Kanada i Kuba tyto uprchlíky odmítly, lodě otočily a čtvrtina uprchlíků pak byla zabita rukama nacistů, mnozí skončili v koncentračních táborech. Pokud bychom dali na rady Tomia Okamury, měl by na svých rukou stejnou krev jako ti lidé tenkrát.

Často se říká, že na stranu uprchlíků se staví pouze radikální levice, pozorný čtenář si ale povšimne, že po Romaně Červenkové ihned na pódium nastoupil Pavel Malina z pravicové parlamentní strany TOP09. Ten se nebál veřejně vyjádřit svůj strach z obyčejných lidí a z formujících se domobran, kdy situace pomalu vypadá, že naše děti budou žít ve státě, kde milice budou nahánět muslimy, černochy a tzv. sluníčkáře. Zděsil se též nad tím, když spatřil v parku maminku s kočárkem, která vyprávěla cosi o „střílení čmoudů“.

Evangelický farář Mikuláš Vymětal se často setkává s lidmi, kteří mají obavy z uprchlíků a muslimů. Nebezpečí, které tkví v setkání lidí různých kultur a náboženství, pokládá však za mnohem menší než ta, která přehlížíme. Přijetí odlišných s sebou nese velký zisk a ten největší je, že obstojíme sami před sebou a zůstaneme lidmi. Zbavení se strachu nelze vynutit, to přichází samo na základě vlastních zkušeností.

 

Policisté se tyto dvě muslimské ženy pokusili ukrýt do bezpečí ještě předtím, než dav xenofobů dorazil na místo, tyto cizinky ale pro jazykovou bariéru nerozuměly tomu, proč nesmějí stát na zastávce jako jiní lidé. Teprve když se na ně dav začal vrhat pěstmi, pochopily a odešly do bezpečí.
Policisté se tyto dvě muslimské ženy pokusili ukrýt do bezpečí ještě předtím, než dav xenofobů dorazil na místo, tyto cizinky ale pro jazykovou bariéru nerozuměly tomu, proč nesmějí stát na zastávce jako jiní lidé. Teprve když se na ně dav začal vrhat pěstmi, pochopily a odešly do bezpečí.

 

Podle Šádího Shanaáha ze Strany zelených se zde dlouhodobě hraje o zdraví naší společnosti, o kvalitu a odolnost naší demokracie a o zachování svobod a práv, která se v poslední době systematicky zpochybňují. Věří, že všichni lidé jsou v podstatě dobří, jenom v průběhu života zahořkli, zatvrdili se, nebo jenom cítí nejistoty, mají strach a my jim musíme pomoci. S těmi, se kterými to jde, musíme pracovat a bez odsudků.

Lenka Klicperová, šéfredaktorka časopisu Lidé a Země, ve své zdravici uvedla, že uprchlíci jsou na internetu a médiích personifikací zla, které se k nám dere s cílem zlikvidovat naší kulturu. Tuto rétoriku zneužívají neonacistické organizace, které vycítily, že se mohou svézt na vlně iracionálního strachu z neznámého. Uvedla také, že právo na azyl je jedním z mezinárodních práv a že je výrazem našeho lidství poskytnout těm, kteří prchají před válkou, pomoc.

Filip Bořivoj Schneider, zakladatel iniciativy Stop nenávisti, která vznikla na popud šibenicím a hrozbám, že bude pověšen každý, kdo nebude souhlasit s jejich nároky, uvedl, že obyčejným populistům, jako je Tomio Okamura a Martin Konvička, vyšplhali po zádech opravdoví fašisté, jako je Adam B. Bartoš a Generace identity. Ohradil se také proti tvrzení Martina Konvičky a Petra Hampla, že lidskoprávní aktivisté bojují za lisdká práva jenom kvůli přisátí na evropské a norské fondy a pro zalíbení se soudruhům z Bruselu. Ve skutečnosti to lidé dělají zadarmo, protože si myslí, že jejich práce má smysl.

Evangelický farář Petr Turecký ze Soběhrd poslední dobou slýchává, že se lidé odvolávají na křesťanské hodnoty a tyto hodnoty pak ztotožňují s národem, rasou, bílým mužem, čistotou, strachem z přistěhovalců. Bible je ale ve skutečnosti v přímém rozporu s tím, co oni nazývají křesťanskými hodnotami. V Bibli splývá pojem host a cizinec. Všichni jsme na této Zemi hosté, cizinci.

 

Demonstraci Adama B. Bartoše a Tomia Okamury se pokusil narušit tento mladý muž, který přiběhl pod pódium a volal: "Drž už hubu!"  Jeden z pořadatelů xenofobní demonstrace jej začal pacifikovat takovým způsobem, že se nejednomu diváku mohlo zdát, že jej vlastně škrtí. Navzdory tomu byl zadržen právě tento mladý muž.
Demonstraci Adama B. Bartoše a Tomia Okamury se pokusil narušit tento mladý muž, který přiběhl pod pódium a volal: „Drž už hubu!“ Jeden z pořadatelů xenofobní demonstrace jej začal pacifikovat takovým způsobem, že se nejednomu diváku mohlo zdát, že jej vlastně škrtí. Navzdory tomu byl zadržen právě tento mladý muž.

 

Praotec víry Abrahám přijal cizince a dozvěděl se, že jeho život bude naplněn. Bůh mu otevřel zcela nové obzory. Přijímat cizince je už ve Starém zákoně prvořadý úkol. Apoštol Pavel řekl: „S láskou přijímejte ty, kteří přicházejí odjinud.“ Někteří, aniž to tušili, měly za hosty anděle.

V Bibli jsou i příklady národů, které se rozhodly cizince nepřijímat. Hřích a vina známé Sodomy spočívaly právě v tom, že obyvatelé Sodomy chtěli umučit cizince. tito cizinci však nakonec podle Bible byli ti, kteří vyhlásili nad Sodomou soud.

Ivanka Mariposa Čonková připomněla pogromy z roku 2013, které se konaly proti Romům po celé republice, jak týden střídal týden. Hlasitým provoláváním „No passaran!“ vyzvala k blokádě neonacistického pochodu, který měl místem projít po páté hodině večerní téhož dne.

 

Xenofobové chtěli zpívat závěrem své demonstrace českou hymnu, ale zjistili, že jí zpívat neumí, a proto vyzvali dobrovolníky, aby jim hymnu zazpívali. Hrdě se ke zpívání hymny přihlásily tyto dvě mladé ženy, obě dvě antifašistky, které v úvodu svého vystoupení uvedly, že většina Čechů má imigrantské kořeny, ale že se za to nemusí stydět. Hymnu si už nezazpívaly, mikrofon jim vytrhl Petr Žák z rukou.
Xenofobové chtěli zpívat závěrem své demonstrace českou hymnu, ale zjistili, že jí zpívat neumí, a proto vyzvali dobrovolníky, aby jim hymnu zazpívali. Hrdě se ke zpívání hymny přihlásily tyto dvě mladé ženy, obě dvě antifašistky, které v úvodu svého vystoupení uvedly, že většina Čechů má imigrantské kořeny, ale že se za to nemusí stydět. Hymnu si už nezazpívaly, mikrofon jim vytrhl Petr Žák z rukou.

 

 

Takzvaní slušní Češi si provokaci nenechali líbit a dívky zahrnuli fyzickým násilím. Vzduchem létaly pohlavky a výhrůžky.
Takzvaní slušní Češi si provokaci nenechali líbit a dívky zahrnuli fyzickým násilím. Vzduchem létaly pohlavky a výhrůžky.

 

Předseda syrské komunity Hassan Charfó shrnul tragické příčiny a dopady války v Sýrii. V březnu roku 2011 lidé různých náboženství vyšli do ulic ve městě Dará, ale poklidné protesty přerostly v nejkrvavější konflikt 21. století. Syrský režim prezidenta Bašára al-Asada zavraždil až 300 tisíc nevinných lidí, včetně více než 40 tisíc dětí a žen, 90 tisíc pohřešovaných, milionu postižených a 260 tisíc politických vězňů. Syrský režim poškodil na 2,5 milionů bytů, vyhnal ze svých domovů na 7,5 milionů lidí v rámci Sýrie. Syrští uprchlíci představují v Libanonu čtvrtinu obyvatel, v Jordánsku pětinu. Asad používá válečné letectvo, rakety Scud, vakuové, kazetové a chlorové bomby, barely TNT shazované z válečných vrtulníků.

Vláda České republiky jako jediná z Evropské unie udržuje styky s tímto krvavým režimem, minulý týden přijala syrskou oficiální delegaci, která žádala vrácení uprchlíků a požadovala vyplacení peněz, které bychom do nich u nás investovali.

Asad a jeho stoupenci z íránské Revoluční gardy, libanonského Hizballáhu, íránských, jemenských, afghánských, pákistánských a jiných band na straně jedné a liknavost mezinárodního společenství na straně druhé vedlo k tomu, že se ze Sýrie stalo bojiště různých vetřelců, které prosazují své zájmy a úkor původních Syřanů. Asadův režim je magnetem a spolutvůrcem Islámského státu, s kterým spolupracoval už v Iráku. Důstojníci jeho zpravodajských služeb jsou v něm infiltrováni. Vraždí se důstojníci Svobodné armády, povstalci a svobodní žurnalisté.

Po staletí v Sýrii žili křesťané, sunnité, šíité v míru a bezpečí, jsou národem tolerantním a Syřané žijí i na území České republiky více jak šedesát let, jsou vysokoškolsky vzdělaní a nikdy s nimi nebyly problémy.

Autoritářství a diktatura jsou otcem a matkou terorismu a uprchlictví, uvedl Hassan Charfó závěrem.

 

Xenofobní průvod zablokovali lidskoprávní aktivisté. Neonacisté požadovali, aby policisté tyto blokádníky rozehnali, a protože se tak nestalo, hodili mezi ně alespoň dýmovnici.
Xenofobní průvod zablokovali lidskoprávní aktivisté. Neonacisté požadovali, aby policisté tyto blokádníky rozehnali, a protože se tak nestalo, hodili mezi ně alespoň dýmovnici.

 

Marek Čaněk z Multikulturního centra Praha připomněl historii místa, před kterým se konalo shromáždění na podporu uprchlíků. Dnešní prodejna New Yorker byla kavárna Edison, kam po první světové válce chodila řada německy píšících spisovatelů, od Franze Werfla přes Otta Picka po Rudolfa Fuchse. Kavárny v okolí sloužily i jako místo pro setkávání s uprchlíky nacistického Německa. Nedaleko je kasino, kde působila řada spolků – to kasino bylo později přejmenováno na Slovanský dům.

Byly zde časově omezené zákazy vstupu pro Židy, Židé nesměli chodit do kin a divadel a pošta v Jindřišské jim byla zapovězena.

Připomínat si multikulturní historii je důležité. Dnes lidé tvrdí, že jsou křesťané, aby mohli útočit na muslimy, chtějí na multikulturní historii zapomenout a tvrdí, že zde v minulosti byla jednotná evropská kultura.

Ondřej Slačálek uvedl, že i oni, ti, co se staví na stranu uprchlíků, jsou proti radikálním formám islámu, a právě proto jsou i proti té současné vlně nenávisti, nesolidarity a proti islamofobii. Pokud něco vytváří živnou půdu pro radikální islám, je to právě nenávist islamofobů. Muslim je v naší zemi považován za člověka druhé kategorie, který se neustále musí vyjadřovat k nenávisti, se kterou vlastně nemá nic společného. Pokud odmítáme fundamentalismus souseda, pak musíme odmítnout i fundamentalismus vlastní.

Podle Vladimíra Sáňky, který se v minulosti velkou měrou zasloužil za propuštění českých novinářů unesených v Iráku, uvedl, že se v naší zemi v poslední době stupňuje strach ze všeho, co bývá označováno jako cizí.

Je běžné, že na adresu islámu se vyjadřují lidé, kteří o něm nic nevědí a ještě se považují za odborníky. To ale pak nemůžeme považovat za kritiku, nýbrž za šíření lží. Internet je plný lží, kritika se ale musí zakládat na pravdě.

Často slýcháváme argument, že sem nesmíme pustit uprchlíky, abychom si uchovali evropské hodnoty. Jaké to ale jsou hodnoty, to už se neuvádí. Křesťanství, judaismus a islám mají mnoho společných hodnot. Nelze říct, že jedno z těchto náboženství je evropské a druhé nikoliv. Všechna tato náboženství navíc vznikla ve stejné oblastí a teprve potom se šířila dál.

V závěru demonstrace vystoupil dj Selector Boldrick, který připomněl, že hodně Čechů je potomky těch, kteří přežili jen díky uprchlictví. Demonstraci zakončil svým hudebním vystoupením zpěvák Messenjah.